Visuell Kommunikation - moment Färg, Perception och Kognition.
Hur tänker du dig att frågor som rör perception och färg skulle kunna integreras på ett naturligt sätt i bildundervisningen som helhet och inte endast begränsas till enstaka färg- och formövningar eller analysuppgifter?
Jag anser att både Perception och Färg bör vara en självklar ingrediens i samtliga moment under bildundervisningen. (Vad är det annars man ska lära ut?)
För att knyta an lite till mitt personliga brev jag skickade in med antagningen till BI så handlar det om att lära eleverna att SE. Att öppna deras ögon för den värld vi gillar. Den värld som är full av färg, mönster och symboler!
Jag tror att det handlar om att hålla en röd tråd i sin undervisning. Självklart behövs en ordentlig genomgång i ämnet där praktiska exempel ges men också gruppövningar och analyser. Det gäller att eleverna först begriper vad det handlar om.
Sedan kan man återgå till ämnet efter varje nytt moment man gör. Vi kan gemensamt eller i grupp titta på vad vi har arbetat med. Det kan leda till diskussioner över elevernas egna verk som te x. målningar, fotografier och kollage. Jag tror att det är ett viktigt inslag i undervisningen. Man fångar upp alla elever och det blir ett bra avslut där man kan pilla in lite färg- och perceptionslära ;) Man kan ju te x. fråga sig vad som händer med målningen/fotot/bilden när vi byter ljus i rummet, när vi går ut etc. Det tror jag är ett pedagogiskt sätt att få det att fastna.
För visst vill vi att eleverna tar med sig det vi lär ut? Man vill ju ge intryck/avtryck efter sig och inte gå obemärkt förbi. För bild är ett av de viktigaste ämnerna och det är vi i klassen som (om fem år) har chansen att bevisa detta.
...och sedan vill jag ha fred på joden.
Fridens liljor mina vänner!
ps. Jag har knåpat ihop endel övningar som man kan göra med eleverna då jag läste fråga för snabbt först. Vid intresse så läggs dom upp! ds.
Cornelia! Det låter bra det du skrivit tycker jag. För man lär sig väl bäst om man kan omsätta den kunskap man får inne i klassrummet utanför i sin egen värld. Det är då i alla fall så jag uppfattar att jag lär mig bäst. När jag kan värdera kunskapen utanför klassrummet. Använda den själv och se färger m.m. Jag håller också med om att man genomgående ska ha lektionsavslut med diskussioner för att se vad eleverna tagit in och hur de upplevt det de skapat. Och jag kunde inte sagt det bättre själv, bilden är sjuuuuuukt viktig i skolan, och banne mig om de tar bort den. För vart ska eleverna annars lära sig att se sin omgivning eller skapa eller få uttryck för sina känslor?!
SvaraRaderaDet skulle vara intressant att se vad du tänkt dig för övningar så om du vill får du gärna lägga upp dem:)!
p.s fred på jorden är ju heller inte fel:) hehe.. /Tytti