tisdag 26 oktober 2010

Min fredag föresten!

Ja min fredag gick som en dans. Fyrorna som hade första lektionen (ohyggligt tidigt på morgonkvisten) var som små änglar. Guuuuuuuuud så söta dom är! Eleverna lyssnade på mig och skötte sig galant!
Sen hängde jag med min handledare på en lektion med femmor. Rätt bråkiga och stökiga, men under (viss) kontroll.
Sen kom skräck-lektionen, den bråkiga sjuan... Man såg direkt vilka elever som det handlande om. Jag ska inte gå in på detaljer men jag har aldrig mött en sådan attityd förut! Det är som om den världen vi alla andra lever i inte finns. Det är her way or the highway. Men det fina i kråksången är att det inte förekom någon mobbning i klassen. Alla fick vara som dom ville för det fanns några riktigt sköna original där med. Det tittade in en elevstödjare lite då och då som skulle ha kolla på vissa elever, dom som kom från "lilla-gruppen" Det var skönt att han fanns, om det skulle utbryta någon okontrollerbart. Men jag tyckte nog att jag hade kontroll, jag fick samtliga i klassen att jobba. Några mer flitigt än andra, som vanligt. Det kan nog vara skönt för eleverna att jag var helt ny. Jag gick in med teorin att jag inte ska särbehandla de bråkiga eleverna. När jag gick förbi deras bord blev det tyst och dom jobbade på (vissa låtsades bara). Det tyckte jag var lite roligt. Men jag vet att skulle dom bestämma sig att jag inte var ok, och att dom inte skulle jobba så finns det nog inget jag kunde göra åt det. Hur gör man då? Är det verkligen bra att sätta alla från "lilla-gruppen" i samma klass? För det är klart att dom kunde gjort mer under lektionen, jag vara nog bara glad att dom skötte sig (jag kanske särbehandlade dom ändå?) Men jag tycker det är så viktigt att dom får hjälp.  Det vore kul att följa lilla gruppen en dag.

Efter att avslutat lektionen tog jag ett djupt andetag, satte långsamt upp alla stolar, torkade av lite vattenfärg på någon bänk och plockade upp sudd och pennor från golvet. Det var kändes skönt att lektionen, dagen, veckan och VFU-perioden var över. Det var också skönt att jag klarade av denna klass full med problem och det hade visst tänts en liten elevstödjar-eld inom mig...

5 kommentarer:

  1. Det verkar som om du överlevde praktiken:)! Det var ju tufft och svårt ibland, men kul. Intressant det där med en liten grupp av människor som de sätter i hop. Vad var det för några? Mera problem fyllda barn eller?

    Visst kommer du till skolan innan fredag kl12? Vi ska vara klara med våran film då och vi ska även ge våran film till våran parhäst, och jag kommer att åka iväg med buss som går kl 14 på fredag från centralen, så behöver din film innan det:)! krams

    SvaraRadera
  2. Var det alltså vuxenvärlden (inkluderar lärare) 7:orna satte sig emot eller var det mer en egen bubbla med fullt tonade rutor ut mot omvärlden?
    Bra med lite olika perspektiv på grupper. Funderade du över hur man som lärare får ändra sina metoder och strategier beroende på hur gruppers ageranden?

    SvaraRadera
  3. Bra fråga viktoria. Det var nog främst vuxenvärlden när jag tänker efter, där kanske jag uppfattades som lite "emellan" och var rätt ok ändå. -Kan absolut vara en del i den respekt jag ändå fick. Men det handlar nog mycket om att själv respektera alla olikheter, oavsett och dom skriker högt eller sitter tyst! Båda grupper vill och förtjänar lika mycket uppmärksamhet och respekt. Då måste man absolut anpassa sina metoder... ser fram emot det!

    SvaraRadera