Vissa har svårt med sin sociala kompetens, som att vänta på sin tur etc. Alltså detta handlar om elever med normbrytande beteenden. Det kan gälla både aggressiva, utagerande beteenden mot andra människor och djur. Det kan också vara icke-aggrisiva beteenden som att bryta mot skolans regler, snatta, vandalisera och skolka. Enligt statistik är majoriteten av dessa elever killar i 17 års ålder.
Vad kan skolan göra? Vem äger problemet och hur hanterar man det?
Enligt en engelsk undersökning (står så i häftet) handlar det om lärarfärdigheter, man måste möta eleven på ett personligt plan, få förtroende och en god relation, låt det ta tid. Man borde lära känna eleverna lite bättre, låta dom lära känna dig och visa att man bryr sig.
Jag kan se hos vissa lärare att intresset för eleverna är ytterst litet. Jag vet inte om det beror på trötthet eller genuint ointresse.
Jag tycker att min handledare har bra koll på sina elever, hon är med i kamratstödjarna och handskas med bråkstakarna på ett kontrollerat och konsekvent sett. Men fortfarande har man som lärare rätt mycket att göra och hur mycket tid är rimligt att lägga ner på EN elev när man har närmare 150?
Jag har även reflekterat över ett visst gnäll i lärarummet över en del bråkstakar och suckar över att "det inte händer något". Jag ska fråga nästa gång vad dom väntar på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar