torsdag 21 oktober 2010

-"vad ska man göra när man är klaaar!?"

Igår var jag med min handledare på praktik-besök hos tre stycken 9onde klassare. De var kul att träffa på dem i andra miljöer, även om dom såg lite trötta ut. Väl tillbaka på skolan hade vi lektion med femmorna. Dom skulle fortsätta med att måla av en tavla från en känd konstnär. Det är en väldigt mysig och fin klass, dom sitter på sina platser och räcker upp handen så lååångt dom bara kan om dom vill ha hjälp, utan massa skrik. Så gulligt! Det tråkiga är att vissa är klara sedan två lektioner tillbaka med sin målningar och får sedan dess måla/teckna fritt. Medan vissa bara är inte på blyerts skissen och har inte ens börjat måla! Man borde jaga på seg-pottorna lite och stimulera dem som är snabba (om dom nu riktigt var klara..?) och kanske bestämma att man målar fler verk av konstnären om man nu valt ett lätt eller bara målar snabbt. Jag tror det är viktigt att ha tydliga riktlinjer under lektionen, så att eleverna förstår att det är ett riktigt och viktigt ämne! Under mina intervjuer har det tydligt framgått att man vill ha saker att göra när man är klar, För mycket tid går åt att vänta på dem inte aldrig blir klara. 

 Direkt efter denna så var det dax för sexorna att inta position och det var ingen lätt match. P.g.a regn och allmänt tråkigt väder så har dom suttit i korridoren i 30 minuter och väsnats, åkt sparkcykel, spelat fotboll och jagat varandra. Dom var så uppjagade att det inte gick att prata vanligt med dem. Min handledare skulle gå igenom lektionen, något som borde ta ca fem tog nu 40 minuter!! Ett killgäng hade belägrat ett bord, dom satt och gnisslade med stolarna, skrattade högt åt alla och frågade dumma frågor hela tiden. (där hade nog jag direkt särat på just dessa elever)Ulla sa själv att hon aldrig har sett dom så här jobbiga förut, även sjuorna igår var riktigt stökiga, men att det kan vara bra för mig att se de också! Det håller jag med om.
 För på fredag ska jag hålla två lektioner helt själv för den andra bildläraren, en fyra som är fantastiskt gullig, vi ska filma deras egenkomponekade stop-motion filmer. På eftermiddagen har jag tydligen skolans jobbigaste klass, en sjua. Jag har inte träffat dem förut med på eftermiddagen var jag med på ett kamratstödjarmöte och även där nämndes dom med en negativ betoning. Men jag är inte ett dugg nerövs inför det.
Jag har ju varit idrottsfröken i gymnasiet för högstadiet och där fick man ryta sig hes. Men det gick bra då och det kommer gå bra nu! Det är jag helt övertygad om.

Det var intressant att vara med på kamratstödar-mötet igår. Det var två lärare från respektive årsklass som var representerade och alla hade valt det själva. Det var en manlig lärare som var lite ordförare och höll i mötet. Jag lyssnade fint och satt mest och tänkte mig in i framtiden när jag själv sitter där. ÅÅÅh jag vill verkligen jobba för sådant på en skola, livskunskap, etik och moral, anti-mobbning och kamratstödjare. Och bild så klart! (för jag är övertygad om att man kan klämma in lite av allt detta i bildndervisningen också!)

Så nu skall jag gå igenom mitt insamlade material och se om det är fullständigt!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar